Litteratur & generasjoner
mai
23.

Litteratur & generasjoner

Møt poetene Mona Høvring og M. Seppola Simonsen i konseptet Litteratur & generasjoner! De samtaler om forfatterskapene sine, om kunstneriske forbilder, tradisjoner, litteratursyn og om hvordan samtiden påvirker litteraturen.

Simonsen er født 36 år etter Høvring, og de to forfatterne kan derfor sies å tilhøre ulike generasjoner. Ifølge Store norske leksikon betyr ordet generasjon slektsledd, eller individ som er født på omtrent samme tid. Ordet viser også til menneskealder, i betydningen at flere generasjoner lever på samme tid. I litteraturen snakker man gjerne om litterære generasjoner når man vil vise til forfattare som er likesinnet, eller deler visse fellestrekk som tema, stil, form. Men også om man vil undersøke vennskap, kunstnerisk nærhet eller avstand mellom skrivende i ulike aldre

Hvilke likhetstrekk finnes i de to forfatternes syn på poesi, på språk og de ulike temaene som preger forfatterskapene deres? Simonsen har gitt ut tre bøker der tema som natur, det kvenske og identitet settes under lupen. Høvring på sin side utgitt en rekke romaner og diktsamlinger, hvor blant annet samspill mellom mennesker er en tematikk som går igjen.

Mona Høvring (1962) debuterte med diktsamlingen IK!! Ein dialog, og har siden utgitt en rekke kritikerroste romaner og diktsamlinger. Romanen Camillas lange netter (2013) ble nominert til Nordisk råds litteraturpris, og hun ble tildelt Kritikerprisen 2018 for romanen Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født, som også ble nominert til Bokhandlerprisen samme år. I 2012 ble hun tildelt Språklig samlings litteraturpris og i 2021 Doblougprisen for hele sitt forfatterskap. I fjor kom diktsamlingen Himlene glitrer.

For Hjerteskog. Sydänmettä. (2022) fikk M. Seppola Simonsen (1998)Tarjei Vesaas' debutantpris og Havmannprisen 2023. Diktene er en slags undersøkelse eller innsirkling av kvensk identitet og språkløshet i vår tids Norge. Ifølge forlaget letes det i slekt og slekters gang, i natur og dyreliv, i drømmer og syner, i kropp og hjerte, de halser etter ekko fra forlatte liv og bruddstykker av et glemt språk, på jakt etter det vi er i alt det som en gang var. I fjor kom diktsamlingen Den tredje og om den skriver forlaget at den "...utfordrer sitt eget språk til å finne – og omfavne – en tredje posisjon, mellom han og hun, mellom rett og rett, mellom makt og natur. En tredje posisjon truet av vold og utestengelse og hat og navnløshet".

I denne arrangementsrekken møtes forfattere som fra et biologisk perspektiv representerer ulike generasjoner. Samtalene kretser om hva som forbinder dem, hva som skiller dem, om å kjenne slektskap til andre forfattere, og om litterære strømninger og tradisjoner. Hvordan påvirker tiden vi er født inn i måten vi ser og orienterer oss, ja i det hele tatt; hvordan vi forstår og oppfatter kunst og livet generelt?

Samtalen blir ledet av forfatter Marjam Idriss

Hvor: Tou Scene, Kvitsøygata 25, 4014 Stavanger

Når: Torsdag 23. mai kl. 19.00

Billetter: Kr 150,- (ordinær) og 75,- (honnør/student)
Kjøpes i døren

Litteratur & generasjoner er en arrangementsserie i regi av Norsk Forfattersentrum Vestlandet, og et samarbeid med Litteraturhuset Bokhuset. Serien er støttet av Fritt Ord og Norsk Forfattersentrums medlemsfond

Vis arrangement →

Per Dybvig - De står i kø
mai
15.

Per Dybvig - De står i kø

Per Dybvig er like produktiv som han er velrenommert som billedkunstner, tegner og illustratør. Prosjektene formelig ... står i kø, og i rekken av bøker han har illustrert legger vi nå til De står i kø der han også debuterer som forfatter.

Vi inviterer til en illustrert samtale mellom Dybvig og hans samarbeidspartner gjennom flere bøker, forfatteren Bjørn Arild Ersland. Sammen skal de gjøre nedslag i både foran og bak i køen av bøker, og finne ut av store og vesentlige spørsmål som hvordan en Per Dybvig-bok egentlig blir til.

BlygeHarry

Onsdag 15.05.2024, kl.19:00

150,- (75,- honør/stud/medl.)

Billetter kjøpes her.

Vis arrangement →
Om barn og lesing - med Bjørn Arild Ersland og Birger Emmanuelsen
apr.
30.

Om barn og lesing - med Bjørn Arild Ersland og Birger Emmanuelsen

Om barn og lesing - Bjørn Arild Ersland og Birger Emmanuelsen dykker i hver sin dokumentarbok ned i barndommens mysterium.

Vi har gleden av å invitere til lansering av Bjørn Arild Erslands seneste bok «Første klasse - det året vi lærte bokstavene» tirsdag 30. April på RY.

Første klasse – det året vi lærte bokstavene tar deg med på innsiden av klasserommet, og forteller om skolen, barna og den tilværelsen vi sender våre barn inn i som seksåringer.

På første skoledag setter forfatteren Bjørn Arild Ersland seg på en krakk i klasserommet. Hver uke kommer han tilbake til krakken. Planen er å skrive en bok om lesing og skriving, men så finner han en fortelling som er mye større.

Samtalepartner denne kvelden er forfatteren Birger Emanuelsen, som nylig ga ut dokumentarboka «Før de forsvinner - et forsøk på å forstå hva barn er». Sammen vil de dykke ned i lesingens univers og barnas mysterium, og forhåpentligvis komme klokere ut sammen med publikum på den andre siden.

Arrangementet er gratis.

 

Medvirkende:

Bjørn Arild Ersland
Birger Emanuelsen

Vis arrangement →
Jone Schanche Olsen i samtale med Kristin Hoffmann
apr.
9.

Jone Schanche Olsen i samtale med Kristin Hoffmann

Gnagende samvittighet, underliggende angst og dyp ensomhet i Stavanger by. Fofatter Kristin Hoffmann i samtale med Jone Schanche Olsen. 

I Kristin Hoffmanns noveller vil man fort møte forhutlede karakterer som strever med sine ofte høyst private eksistensielle drama. Her møter vi menn som kanskje ikke har fått det helt til, eller andre som bare vil ha fred, eller som synes både samfunnet og folk flest kan ta seg «ei pera», som det heter i Hoffmanns Stavanger. 

Hoffmanns siste utgivelse er den mørke novellesamlingen «Der hunden ligger begravd», og det er denne som er tema når vi møter henne i samtale med Schanche Olsen. 

Jone Schanche Olsen er psykiater med en særlig interesse for litteraturen og menneskene både i og bak bøkene. «Det er like viktig å lese skjønnlitteratur som faglitteratur om en skal være en god terapeut, mener han. "Fordi forfattere kan formidle innsikt i andre mennesker på en måte en kan få forstand av.»

 

Medvirkende:

Jone Schanke Olsen
Kristin Hoffmann

Vis arrangement →
Tidsskriftlesesirkel #14 med Elsa Di Valerio og tidsskriftet DER
mar.
19.

Tidsskriftlesesirkel #14 med Elsa Di Valerio og tidsskriftet DER

Tirsdag 19. mars 2024 inviterer Tekstallmenningen, tidsskrift- og småforlagssentralen, til tidsskriftlesesirkel for deg som ikke har norsk som førstespråk. Lesesirkelen vil foregå hos Elefanten på Bokhuset i Stavanger (Erfjordgata 8, Stavanger).

Samtalen ledes av Elsa Di Valerio. Teksten som skal diskuteres er "Nakba, Sumud og Intifada: En personlig ordbok for palestinsk tap og motstand" av Rana Issa, som ble publisert i den siste utgaven av tidsskriftet DER. "Nakba, Sumud og Intifada" er en biografisk tekst hvor Rana Issa ser tilbake på oppveksten i en palestinsk familie der politikk og frigjøringskamp preget hverdagen. Med bakgrunn i språk- og oversettelsesarbeid, bruker Issa tre sentrale begrep i den palestinske frigjøringskampen for å utforske hvordan språk, identitet og perspektiv er tett vevd sammen i verdens lengst pågående og uløste flyktningsituasjon. 

Rana Issa er kunstnerisk leder i den Oslo-baserte organisasjonen "Masahat For Arab Culture In Exile, og publiserte boka "The Modern Arabic Bible" i 2023.

Samtaleleder Elsa Di Valerio kommer fra Stavanger og er Midtøstenviter med bakgrunn i journalistikk og arabisk. Hun har jobbet som oversetter, observatør på Vestbredden, journalist og lærer. 

Samtalen på Tidsskriftlesesirkelen vil foregå på norsk, og alle nivåer av norskferdigheter er hjertelig velkommen. Det er gratis å delta på lesesirkelen, og deltakere kan få et gratis eksemplar av tidsskriftet Fett #1/24 på forhånd. Dette kan hendte på Bokhuset i Stavanger før lesesirkelen. 

Det er ikke et krav å være påmeldt på arrangementet: her er det lov å bare stikke innom.

Tidsskriftlesesirkelen er støttet av Bergesenstiftelsen og Bergen kommune.

Velkommen til Tidsskriftlesesirkel!

 

Medvirkende:

Elsa Di Valerio

Vis arrangement →
Med kjærlig helsing Marjam Idriss
mar.
7.

Med kjærlig helsing Marjam Idriss

I denne utgaven av Med kjærleg helsing møter du Marjam Idriss. Forfatteren snakker om sitt forhold til skrekk, hvordan begrepet forholder seg til eget forfatterskap, og hun går i dybden på hva skrekk som begrep kan romme filosofisk, kulturelt og sosialt.

Skrekk kan bety å rykke til, og å trekke seg bort. Det er en reaksjon som setter strek mellom oss og dem, som viser oss hvem vi er, gjennom det vi er redde for. Skrekk kan menneskeliggjøre deg, samtidig som den umenneskeliggjør andre. Mange av oss trekker likevel mot skrekken, mot det grusomme, både i litteratur, filosofi og film, uten at det er noen mangel på grusomheter i nyhetsbildet. Men hva er det skrekken gir oss, og hva bruker vi den til?

Marjam Idriss diskuterer skrekken i eget forfatterskap, i film, filosofi og litteratur, med mulige blikk til både Julia Kristeva, Jens Bjørneboe, H. P. Lovecraft, Toni Morrison og Joseph Conrad. Også Saw, da, Saw 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10... Hvorfor klarer vi ikke å se en annen vei?
P.S. Idriss har lovet å ikke lage PowerPoint for å illustrere.

‍På Rogaland teater, Teaterveien 1, 4005 Stavanger Kl. 20.00

Marjam Idriss er forfatter, oversetter/gjendikter og litteraturviter. Hun debuterte i 2017 med romanen Jannikeevangeliet. Siden den gang har hun gitt ut sakprosa for ungdom og hun har jevnlig skrevet politiske og litterære essay for norske tidsskrifter og aviser. I vår kommer hun med sin andre roman.

‍Med kjærleg helsing er en serie uformelle møter med forfattarar som snakkar om tema dei interesserer seg for, men som du kanskje ikkje veit at dei er opptekne av. Av Norsk Forfattersentrum Vestlandet, i samarbeid med Bokhuset, litteraturhuset i Stavanger. Arrangementet er støtta av Fritt Ord og Stavanger kommune

 

Medvirkende:

Marjam Idriss

Vis arrangement →
Jone Schanche Olsen i samtale med Tore Kvæven
feb.
27.

Jone Schanche Olsen i samtale med Tore Kvæven

Fremtidsscenarier, dystopi og krig – verden anno 2060

Tore Kvæven er en av de mest særegne litterære stemmene fra Rogaland de siste ti årene. Han har fått strålende kritikker for de historiske romanene Hard er mitt lands lov og den brageprisbelønnede Når landet mørknar, hvor handlingen er lagt til Grønland i henholdsvis vikingtid og i middelalderen.  I sin siste bok, romanen Raudt støv fra 2023, er det fremtiden Kvæven skildrer, en dyster og krigsherjet verden anno 2060. Romanen er den første i en trilogi, og anmelder i Stavanger Aftenblad, Sigmund Jensen skriver: 

Kvæven har et særs fargerikt og levende språk, han setter leserens sanser i gang fra første setning, veksler utvungent mellom det ubehagelig groteske og det poetisk drømmende, skildringene av landskap, dyr og natur er gripende og vakre, og kaller også på en slags age og takknemlighet. 

Denne kvelden møter du forfatteren i samtale med Jone Schanche Olsen.

Vel møtt!

Tore Kvæven (f. 1969) er forfatter, sauebonde og lærer fra Sirdal i Vest-Agder. I tillegg til Hard er mitt lands lov og Når landet mørknar har han skrevet barneboka Kameljegeren. For sitt forfatterskap er han tildelt flere priser: Brageprisen i 2018, Sørlandets Litteraturpris 2019, og Stig Sæterbakkens minnepris i 2022. 

Jone Schanche Olsen er psykiater med en særlig interesse for litteraturen og menneskene både i og bak bøkene. Siden våren 2018 har han hatt en lang rekke forfattersamtaler på Bokhuset. «Det er like viktig å lese skjønnlitteratur som faglitteratur om en skal være en god terapeut, mener han. "Fordi forfattere kan formidle innsikt i andre mennesker på en måte en kan få forstand av.» 

 

Medvirkende:

Jone Schanke Olsen
Tore Kvæven

Vis arrangement →
Konsertforedrag med Naaljos Ljom/Villhund lansering
feb.
20.

Konsertforedrag med Naaljos Ljom/Villhund lansering

Villhund lanseringer og Konsertforedrag med Naaljos Ljom

Morten Joh og Anders S. Hana i Naaljos Ljom har jobbet i mange år med et garasje-forskningsprosjekt i Eivind Grovens ånd. De har gravd i gamle arkiv opptak av norsk folkemusikk og jobbet med å modifisere moderne instrument, som synth og gitar, for å kunne speile tonaliteten i de gamle opptakene. Inspirert av det faktum at folkemusikken var ur-technoen, har Naaljos Ljom nå gitt ut to plater med egne tolkninger av slåtter blandet med elektronisk dansemusikk.

Nr 2 i rekken kom ut i desember i fjor og har fått særdeles god omtale i Morgenbladet, Klassekampen og DN. I kveld får vi høre Morten og Anders snakke om prossessen som ligger bak dette prosjektet, hvordan man finner frem i folkemusikkarkivene, teoriene til Eivind Groven og i tillegg lytteekempler fra gammelt materiale som har vært til inspirasjon. Naaljos Ljom kommer også til å spille et knippe slåtter fra de to utgivelsene.

 

Morten Joh: Mikrotonale Synther og trommemaskin

Anders Sundsteigen Hana: Hardingfele, mikrotonal gitar, munnharpe, langeleik

Samme kveld slippes to nye Villhunder løs på publikum.

Villhund forlag presenterer sin 14. og 15. utgivelse:
August Strindbergs Lille katekisme for Underklassen og Mordere skriver historie av Karlheinz Deschner. Forfatter og redaktør Arild Rein vil presentere de to nye titlene og lese utdrag fra disse.

 

 

 

Medvirkende:

Anders Hana
Morten Joh
Arild Rein

Vis arrangement →
Kielland under kritikerlupen – en litteraturhistorisk kvartett
feb.
17.

Kielland under kritikerlupen – en litteraturhistorisk kvartett

Bokhuset arrangerer i samarbeid med Kiellandsenteret:
Et kvikt og kompromissløst kritikerpanel tar for seg resepsjonen av Alexander L. Kiellands bøker før og nå, i anledning de nye moderniserte utgavene av "Gift" og "Garman & Worse". Møt Margunn Vikingstad, Gerd Elin Stava Sandve, Erik Bjerck Hagen og Frode Helmich Pedersen i et kritikerpanel med litteraturhistoriske briller på.

Kvelden rundes av med historisk øresus og DJ Lesebrille og Skjegg (Bø & Petterson)

Arrangementet er et samarbeid mellom Kiellandsenteret, Bokhuset og Blåveis.

 

Medvirkende:

Margunn Vikingstad
Gerd Elin Stava Sandve
Erik Bjerck Hagen
Frode Helmich Pedersen

Vis arrangement →